MPK Poznań chciałoby w tym roku zakończyć prace przy wozie Beijnes 3G. Popularny “Holender” ma zabrać pasażerów jeszcze w tym roku, wzbogacając flotę taboru historycznego MPK.
MPK Poznań z każdym rokiem rozwija swoją flotę tramwajów historycznych. Tylko w ostatnich latach zbiór czynnych wozów powiększył się o
odbudowany wagon KSW czy doczepę -
tzw. “Dużego Szczeciniaka”.Jednocześnie przewoźnik od lat pracuje też nad przywróceniem sprawności jednej z tramwajowych ikon miasta, a więc wagonu Beijnes 3G o numerze bocznym 805, który woził pasażerów do 2011 roku. Naprawa i przywracanie wozu do służby odbywa się własnymi siłami MPK, jednak jest to działalność dodatkowa, poza regularną obsługą linii komunikacyjnych.
– Powiem krótko: plan jest taki, żeby ten tramwaj wyjechał na poznańskie torowiska w tym roku – mówi o “Holendrze” Krzysztof Dostatni, prezes MPK, pytany o aktualną sytuację wozu 3G.
Przypomnijmy, że tramwaje 3G zakupiono w Amsterdamie w 2003 roku. MPK Poznań nabyło 11 wozów o numerach bocznych od 800 do 810, które niejako zastąpiły tramwaje 1G i 2G, również dostarczone z Amsterdamu. 3G były wagonami 3-członowymi, 8-osiowymi. Ich regularne użytkowanie liniowe zakończyło się w 2011 roku.
W 2023 roku MPK “odzyskało”
również drugi wagon 3G, o numerze bocznym 800, który wrócił do Poznania z muzeum komunikacji z Amsterdamu. Części pozyskane z tego tramwaju służą do odbudowy pojazdu nr 805.
Odbudowa tramwaju z przeszłością w Amsterdamie to nie wszystko. MPK pracuje też nad innymi wagonami historycznymi, o których napiszemy w kolejnych dniach.